Bekräftade fall av covid-19 bland bärplockare i länet.

,
Telefon:
E-post:

• Publicerad: 2021-07-29
  •  Källa: Region Norrbotten

Region Norrbotten fick besked om misstänkt covid-19 smitta på ett bärföretag i länet. Därför har provtagning gjorts av samtliga bärplockare, svar beräknas komma på fredag. Region Norrbotten fortsätter att fördjupa sin samverkan med bärföretagen för att minska spridningen av covid-19.

Redan i juni hade smittskyddsläkaren Anders Nystedt möte med länets bäruppköpare, tillsammans med länsstyrelsen. Syftet med mötet var att hitta tydliga råd och rutiner om covid-19 smitta skulle uppstå bland bärplockare.

Smittskydd och bärföretaget arbetar nu tillsammans för att hantera den uppkomna situationen. Smittskydd bedömer att risken är liten att smittan kommer föras vidare om de smittade agerar enligt riktlinjerna, vilket förutsätts. Det är svårt att veta hur detta kommer utvecklas, men Region Norrbotten följer utvecklingen och agerar efter den bland annat genom att ge fortlöpande råd till bärföretaget.

- Vi vill hjälpa bärplockarföretagen att minska risken för att smitta uppstår. Det är av största vikt att företagen agerar snabbt för att förhindra smittspridning vid misstanke om covid-19 på en anläggning, säger Jonas Hansson, Bitr. Smittskyddsläkare i Norrbotten.

Namn: Jonas Hansson
Titel: Bitr. Smittskyddsläkare

29 juli 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

• Bild för användarverifiering